Sabtu, Mei 07, 2011

Cerita Tindakan

Kamu dan seorang rakan pergi ke sekolah pada pagi Jumaat untuk latihan bola sepak. Tiba-tiba kamu ternampak beberapa orang murid sekolah kamu sedang menconteng dinding bangunan sekolah.Ceritakan tindakan yang kamu ambil untuk menghentikan perbuatan itu.


Rangka Karangan :
Pendahuluan - pergi ke sekolah , menjalani latihan bola sepak - mewakili sekolah ke pertandingan peringkat zon - ternampak beberapa orang murid sedang menconteng dinding bangunan sekolah.

Idea 1
- menghampiri - bertanya -menasihati supaya tidak melakukan perbuatan tersebut- tidak menghiraukan nasihat - meneruskan perbuatan mereka.

Idea 2
-menggertak untuk memberitahu guru - murid tersebut melawan -menggugut akan memukul aku dan rakanku - berasa agak takut kerana mereka ramai.

Idea 3
- turun ke padang -mencari guru - beliau belum tiba -memanggil beberapa orang rakan - menceritakan perkara yang berlaku -meminta bantuan rakan-rakan- menghentikan kejadian tersebut- rakan-rakan bersetuju - kembali ke tempat kejadian.

Idea 4
-menangkap murid-murid tersebut - tidak dapat melawan - menyuruh seorang rakan memanggil guru- terkejut dengan kejadian tersebut - marah dan kesal

Penutup 
-guru mencatat nama murid-murid tersebut - tindakan diambil ke atas mereka - rasa gembira dapat membanteras perbuatan vandalisme -pergi ke padang meneruskan latihan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan