Khamis, Ogos 31, 2017

Kebaikan Membawa Bekal Ke Sekolah



Soalan : 

Setiap murid digalakkan membawa bekal ke sekolah.Berikan kebaikan membawa bekal ke sekolah.     


 Ramai murid tidak berminat membawa bekal ke sekolah. Mereka rasa malu untuk bawa bekal tersebut. Kebanyakan murid tidak tahu membawa bekal ke sekolah banyak faedahnya.

    Kebaikan yang kita dapat ialah, kesihatan diri kita terjamin. Kita dapat mengelak keracunan makanan dan sebagainya kerana makanan yang kita bawa dari rumah lebih selamat.Ada pekerja kantin yang tidak mementingkan aspek kebersihan menyebabkan makanan tersebut tercemar dan mengundang bahaya kepada murid.

      Di samping itu kita boleh menjimatkan wang saku. Kita tidak perlu membeli makanan di kantin lagi kerana bawa bekal dari rumah. Duit tersebut boleh disimpan di dalam tabung dan digunakan untuk perkara lain. Kita juga dapat meringankan beban ibu bapa.

       Selain itu, kita juga dapat menjimatkan masa. Kita tidak perlu beratur panjang untuk membeli makanan di kantin. Sudah tentu selepas makan kita boleh membaca buku cerita dan sebagainya untuk mengisi masa rehat.

       Akhir sekali kebersihan makanan kita akan lebih terjamin. Sesetengah murid menjumpai lalat  dalam makanan yang dijual. Ini mengundang bahaya kepada murid itu sendiri kerana makanan itu sudah tercemar

      Oleh itu kita digalakkan membawa bekal ke sekolah.Banyak faedahnya kepada kita semua dari sekiranya kita membawa bekal dari rumah.


Lagi 74 contoh karangan UPSR