Khamis, Ogos 31, 2017

Laporan Lawatan Ke Ladang Teh

Pada 9 Januari yang lalu seramai 30 ahli persatuan Pengguna Sekolah Kebangsaan Kaki Bukit telah mengadakan lawatan ke Ladang Teh. Kami bertolak dari sekolah pada pukul 8.30 pagi. Kami tiba di kilang tersebut pada pukul 9.30 pagi.

    Kami disambut oleh Encik Raymond, pengurus ladang. Beliau menerima kami dengan perasaan gembira. Beliau memberi penerangan ringkas tentang sejarah ladang, keluasan ladang dan bilangan pekerja yang terlibat.  Encik Raymond menjelaskan beliau ialah generasi yang ke sebelas mewarisi ladang teh datuknya. Selepas itu, kami dibawa melawat sekitar ladang. Kami dapat pengalaman melihat bagaimana daun teh dipetik.

    Selepas  itu kami di bawa melawat kilang teh. Di sini kami melihat bagaimana daun teh di proses untuk dijadikan serbuk teh.Daripada proses pengeringan hinggalah teh dibungkus dalam paket.

    Selesai melawat, kami dihidangkan jamuan ringan. Sangat seronok makan roti bakar bersama secawan teh.Pengurus kilang menghadiahkan sebungkus teh kepada kami sebagai cenderamata.Guru pengiring juga menghadiahkan cenderamata  kepada Encik Raymond sebagai tanda kenang- kenangan.


    Kami berasa amat bangga dan gembira dapat melawat ladang ini.Lawatan ini amat bermakna bagi kami kerana banyak ilmu dan pngalaman yang diperoleh. Kami berharap dapat melawat lagi ladang ini pada masa akan datang.


Laporan disediakan oleh,                                                                                  15 JANUARI 2017

           nazri
(NAZRI BIN ALIAS)
Setiausaha,
Persatuan Pengguna,
Sekolah Kebangsaan Kaki Bukit,
Banting,
Selangor Darul Ehsan