Isnin, Julai 30, 2018

Kepentingan Hidup Berjiran.

Soalan :

Berikan kepentingan hidup berjiran.  

 Semua orang mempunyai jiran. Mereka ialah orang yang tinggal di tepi dan hadapan rumah kita. Banyak faedahnya kalau kita hidup berjiran.

 Jiran ialah orang pertama yang akan menolong kita sekiranya dalam kesusahanJiran yang baik akan sentiasa membantu kita. Sekiranya kita mengadakan majlis atau kenduri kahwin, jiranlah orang pertama yang akan memberi bantuan tenaga dan sebagainya.


   Ketika kita bercuti ,jiran yang baik akan membantu menjaga rumah kita daripada dimasuki pencuri dan sebagainya. Sudah tentu kita akan berasa selamat ketika meninggalkan rumah sendiri. Oleh itu harta benda selamat daripada dicuri kerana jiran sentiasa memantau keadaan sekeliling.


  Selain itu, jiran yang baik juga menjadi tempat mendapatkan nasihat sekiranya kita ditimpa masalah. Sudah tentu dapat mengurangkan sedikit bebanan masalah yang ditanggung.  


 Jiran kita terdiri daripada pelbagai kaum. Hubungan yang baik dengan jiran dapat merapatkan perpaduan antara  kaum  Melayu, Cina, India dan lain-lain. Oleh itu kita akan saling menghormati antara satu sama lain.


 Banyak faedahnya hidup berjiran.Jelaslah jiran amat penting dalam kehidupan.Masyarakat tanpa jiran ibarat perumpamaan seperti kera sumbang.
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan