Sabtu, Oktober 27, 2018

Kemalangan jalan raya


Karangan Jenis Cerita

Ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah, anda terlihat satu kemalangan jalan raya. Tulis suatu cerita berdasarkan kejadian itu.

Suatu petang saya dalam perjalanan pulang dari sekolah. Hujan turun renyai-renyai. Saya mengayuh basikal dengan perlahan.Tiba-tiba sebuah kereta  yang dipandu laju  melanggar sebatang pokok di tepi jalan. Saya tergamam.
Saya nekad untuk membantu  walaupun agak takut. Saya menghampiri kereta tersebut. Mujurlah hanya seorang  yang  terlibat dalam kemalangan tersebut. Pemandunya cedera di bahagian kepala. Darah mengalir di dahinya.
Pemandu kereta tersebut telah pengsan. Nasib menyebelahi saya. Pintu kereta berjaya dibuka. Saya mengeluarkannya dari kereta. Saya cuba menariknya keluar, namun tidak berjaya kerana tubuh lelaki itu agak gempal. Kebetulan ramai pemandu lain mula berhenti di situ untuk memberikan pertolongan.
Saya bersama dua orang pemandu lori yang berhenti  di situ , mengeluarkan pemandu yang terlibat dalam kemalangan itu. Saya menggunakan kain anduh yang digunakan semasa aktiviti kokurikulum di sekolah untuk membalut kepalanya yang luka.
Setelah itu saya meminta salah seorang pemandu lori itu menghubungi Ambulans dengan telefon bimbitnya. Saya cuba menenangkan  pemandu kereta itu yang mengerang kesakitan.Tidak lama kemudian pihak ambulans tiba. Pemandu kereta itu di bawa ke hospital.
Keesokan harinya saya menziarahi pemandu kereta yang terlibat dalam kemalangan itu di hospital.Beliau mengucapkan terima kasih atas bantuan yang saya berikan semasa kemalangan tersebut. Saya amat terharu, bangga dan bersyukur kerana berjaya membatu orang yang ditimpa kesusahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan