Jumaat, Februari 01, 2019

Karangan Hobi Saya

 Semua orang mempunyai hobi. Saya juga memiliki hobi. Hobi saya ialah membaca. Saya suka membaca semua jenis bahan bacaan. Selain membaca novel penyiasatan,  saya juga melayari portal akhbar di internet. Banyak pengetahuan yang saya peroleh dengan membaca.

 Saya suka membaca kerana saya suka akan ilmu pengetahuan. Guru saya sering berkata orang yang membaca akan menguasai sesuatu ilmu. Bahkan ibu bapa saya amat menggalakkan saya membaca. mereka sering membelikan saya majalah yang berunsur pengetahuan. Saya juga melanggan e-teknologi, majalah dalam talian yang mengupas isu berkaitan teknologi komputer.

 Saya gemar membaca kerana cita-cita saya ingin menjadi seorang guru. Kehebatan seorang guru  mestilah memiliki ilmu pengetahuan yang luas. Ilmu tersebut akan dikongsi bersama murid. Sudah tentu guru yang memiliki ilmu yang tinggi akan disayangi semua murid.

 Hobi membaca banyak faedahnya. Saya akan menjadi orang yang sentiasa berfikiran jauh, tahu segala maklumat lebih awal berbanding orang yang tidak membaca. Tambahan pula masa lapang saya akan lebih bermanfaat dan terhindar daripada menghabiskan masa  melayari media sosial seperti aplikasi sembang yang kadang kala menjerumus kita ke kancah sosial yang tidak sihat.

 Oleh itu saya menasihati kawan-kawan supaya memilih hobi yang berfaedah. Kita dikurniakan bakat tertentu. Pupuk bakat tersebut sehingga kita menjadi orang yang berjaya kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan