Jumaat, Jun 14, 2019

Pengalaman menyaksikan Majlis Sambutan Hari Kebangsaan

     
Hari ini bapa mengajak aku menyaksikan majlis sambutan Hari Kebangsaan 2018 peringkat negeri di Dataran Batu Burok, Kuala Terengganu. Ketika kami sampai di sana orang ramai telah mula berkumpul di dataran tersebut seawal jam 7 pagi lagi.

Aku melihat ramai pembesar negeri terdiri daripada Menteri Besar dan barisan Exco telah mula berkumpul di sana. Selang setengah jam kemudian Sultan dan Sultanah  Terengganu turut berkenan mencemar duli hadir bersama-sama untuk memeriahkan sambutan tersebut.

Selain laungan 'Merdeka!' menggemakan suasana,perbarisan dimulakan dengan dengan persembahan dari kumpulan pancaragam Pangkalan  Tentera darat Seberang Takir  diikuti pembawa Jalur Gemilang besar, pembawa Jalur Gemilang kecil, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Pejabat Tanah dan Galian (PTG) dan pancaragam Sekolah Menengah Chung Hwa .

Sultan Mizan kemudian berkenan memeriksa kawalan kehormat utama dari Tentera Darat Malaysia (TDM) sebelum menyaksikan acara perbarisan oleh 3,000 peserta membabitkan 89 kontinjen daripada agensi kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), pihak sekolah dan syarikat swasta.

Orang ramai tidak melepaskan peluang menyertai sambutan Hari Kebangsaan peringkat negeri. Mereka tidak berganjak menonton perarakan yang diadakan di Dataran Batu Buruk. Walaupun cuaca mula panas terik. Semangat patriotik rakyat negeri ini tidak boleh disangkal apabila setia bersama 89 kontinjen yang menyertai perarakan Hari Merdeka bertemakan Sayangi Malaysiaku.

Pelancong asing turut tidak melepaskan peluang meraikan sambutan yang meriah dengan persembahan tarian, sajak serta bacaan ikrar oleh kanak-kanak hingga remaja, selain turut disertai ahli persatuan vespa, beca, motosikal berkuasa tinggi serta kereta mini.

Selain acara gendang Cina, sajak, dan lakonan, persembahan 'Gempur Tanpa Senjata' oleh ATM turut menggamatkan suasana terutama lompatan dalam gelung api apabila rata-rata pengunjung tidak melepaskan peluang melihat aksi itu.

Pada acara itu, Sultan Mizan turut berkenan menyampaikan hadiah kepada setiap pemenang bagi empat kategori iaitu Kategori Badan Sukarelawan Uniform Sekolah yang dimenangi Kadet Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Sulaiman.

Sesungguhnya sambutan kali ini amat meriah. Aku amat bersyukur kerana dapat menyaksikan sendiri sambutan Hari Kebangsaan tahun ini.Inilah pengalaman yang tidak dapat aku lupakan sehingga ke akhir hayat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan