Rabu, Ogos 01, 2018

Cara-cara menjaga kesihatan diri

Soalan :

Berikan cara-cara menjaga kesihatan diri



    Semua orang ingin hidup sihat. Malangnya ramai orang  tidak menjaga kesihatan diri.Berikut adalah langkah-langkah penting menjaga kesihatan.

    Antaranya ialah kita hendaklah makan makanan yang berkhasiat. Oleh itu elakkan makan makanan segera yang tidak mengenyangkan. Makanan tersebut mengandungi banyak bahan kimia yang boleh memudaratkan tubuh.

    Selain itu, kita perlu menjaga kebersihan kawasan  rumah. Persekitaran rumah yang kotor boleh mengundang pembiakan haiwan dan serangga pembawa penyakit. haiwan seperti tikus, lalat dan nyamuk mudah membiak di kawasan yang kotor. Rumah dan kawasan sekeliling yang bersih mengelakkan kita mudah terkena penyakit.

    Kita patut menjaga kebersihan diri. Kita mesti  mandi sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Ini dapat mengelakkan tubuh dari mudah terkena penyakit kulit seperti panau, kurap dan kudis buta.

    Akhir sekali kita perlu berjumpa doktor sekurang-kurangnya enam bulan sekali. Doktor boleh memeriksa keadaan kesihatan kita. Sekiranya kita menhgidap penyakit berjangkit, doktor boleh memberi nasihat dan rawatan awal. Mencegah itu lebih baik daripada merawat.

  Jelaslah menjaga kesihatan diri sangat penting.Rakyat sihat negara sejahtera.
  





   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan