Selasa, Februari 05, 2019

Faedah Membaca

Soalan :

Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk faedah membaca

Soalan:

Berikan faedah membaca.

 Membaca adalah jambatan ilmu. Amalan membaca adalah satu sifat yang mulia. Orang yang membaca akan menguasai dunia.Begitulah hebatnya kuasa membaca.

 Banyak faedah sekiranya kita rajin membaca. Melalui pembacaan, kita dapat mengetahui pelbagai perkara terkini. Zaman internet menjadikan kita memiliki banyak maklumat.  Contohnya melalui surat khabar dan portal akhbar dalam talian. Akhbar dan portal dalam talian merupakan sumber maklumat terkini yang menyiarkan pelbagai peristiwa yang berlaku di seluruh dunia.

 Dengan membaca kita dapat mengisi masa lapang. Jika kita menjadikan sifat membaca sebagai amalan, sudah tentu masa kita tidak terbuang begitu sahaja. Oleh itu, kita boleh mengelakkan diri daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah seperti berbual-bual kosong , melepak di pasar raya, asyik dengan permainan komputer dalam talian dan telefon bimbit dan sebagainya.

 Di samping itu, dengan membaca, kita  boleh meningkatkan perbendaharaan kata. Melalui pembacaan buku Bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris kita boleh menambah perbendaharaan kata yang baharu. Justeru kita akan boleh menulis dan berkomunikasi dengan baik dalam kedua-dua bahasa tersebut.

 Akhir sekali, membaca dapat  mematangkan fikiran kita. Dengan membaca kita dapat membezakan sesuatu perkara tersebut boleh membawa kebaikan atau keburukan. Oleh itu kita boleh membuat pilihan dengan bijak dan tidak mudah ditipu oleh orang yang cuba mengambil kesempatan terhadap kita.

 Kesimpulannya, kita mestilah menjadikan tabiat suka membaca sebagai amalan hidup. Manusia yang suka membaca adalah manusia yang mempunyai banyak ilmu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan