Rabu, Februari 06, 2019

Majlis Perpisahan Guru Kelas


Soalan
Karangan Ucapan : Majlis Perpindahan Guru Kelas

Guru kelas kamu akan berpindah ke sekolah lain. Sebagai Ketua Kelas, kamu diminta menyampaikan ucapan tersebut dalam satu majlis perpisahan.

Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, yang berusaha Tuan Guru Besar, yang dikasihi para guru, yang diraikan Cikgu Shasya, guru kelas serta rakan-rakan sekalian.

Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan terima kasih kerana diberi peluang mewakili murid kelas 6 Usaha untuk berucap dalam majlis perpisahan ini. Kami semua berasa amat sedih setelah mendengar berita Cikgu Shasya, guru kelas kami akan berpindah ke sekolah lain. Inilah saat yang amat kami takuti.Namun apakan daya. Perpisahan adalah lumrah dan tidak dapat dielakkan.

Hadirin sekalian,

 Cikgu Shasya sudah 10 tahun berkhidmat di sekolah ini. Beliau mengajar kami mata pelajaran Bahasa Melayu dan Pendidikan Seni di kelas kami. Beliau  seorang yang guru yang sangat baik hati, penyayang dan berdedikasi. Beliau mengajar kami dengan bersungguh-sungguh tanpa mengenal erti penat dan jemu.

 Sesungguhnya Cikgu Shasya telah banyak menyumbang jasa kepada sekolah kita. Ramai murid Tahun Enam mendapat gred A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.

Hadirin yang dihormati,

 Cikgu Shasya merupakan guru penasihat pasukan bola jaring SK Merbau Patah. Beliau komited melatih pemain bola jaring untuk meningkatkan kemahiran dan stamina. Pada tahun 2018, sekolah kita telah merangkul juara bagi pertandingan bola jaring bawah 12 tahun peringkat kebangsaan.   

 Akhir kata, kami mendoakan semoga cikgu gembira dan bahagia di sekolah baharu. Kami akan sentiasa mengingati cikgu. Saya akhiri ucapan saya dengan serangkap pantun:

                      Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang jua.
               
Sekian, terima kasih.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan