Rabu, Februari 06, 2019

Faedah Menabung

Soalan :

Tuliskan sebuah karangan tentang faedah menabung.


Pendahuluan - menabung amalan mulia

Isi 1 - mendidik kita berjimat-cermat
Isi 2 - menggunakan wang ketika kecemasan
Isi 3 - sebagai persediaan masa hadapan
Isi 4 - mendapat keuntungan

Penutup - menabung banyak faedah 



 Menabung satu amalan mulia. Peribahasa berdikit-dikit, lama-lama jadi bukit sesuai untuk dikatkan dengan tabiat menabung. Banyak kebaikan yang kita dapat dengan menabung.

 Amalan menabung mendidik kita untuk berjimat-cermat. Kita akan lebih berhati-hati dalam berbelanja. Kita hanya membeli barang yang perlu sahaja. Selebihnya disimpan sebagai tabungan. Kita boleh menyimpan wang tersebut di dalam tabung atau sebagai simpanan tetap di bank. Bahkan kita sebenarnya dapat mengelak tabiat suka membazir.

 Dengan menabung, kita dapat menggunakan wang tersebut ketika waktu kecemasan. Kita tidak dapat menjangka hal yang berlaku kepada kita dan keluarga. Wang yang disimpan sedikit sebanyak dapat membantu ketika kita memerlukannya untuk rawatan perubatan atau kecemasan.Inilah kelebihan menabung.

 Selain itu amalan menabung juga adalah satu persediaan untuk masa hadapan. Wang ini sangat berguna ketika kita ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. Kita boleh membuka akaun Skim Simpanan Pendidikan Nasional sebagai tabungan kita kelak. Oleh itu kita tidak perlu runsing perbelanjaan kita di universiti nanti  kerana kita telah menabung dari sekarang. 

 Akhir sekali, dengan menabung kita boleh mendapat keuntungan. Simpanlah wang anda dalam akaun simpanan tetap di bank. Pihak bank akan membayar faedah kepada kita mengikut kadar dan tempoh simpanan. Oleh itu lebih lama wang disimpan, lebih tinggi kadar faedah yang akan diberi.

 Sesungguhnya menabung banyak faedahnya. Kita harus menabung sejak dari kecil. Dengan menabung kita telah berjaya mengatasi kesempitan wang ketika menghadapi waktu sukar. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan